Popular Posts

Thursday, March 8, 2012

Umrah with baby



Pengalaman mengerjakan umrah dengan baby suatu pengalaman yang istimewa bagi saya. Tak sangka saya dijemput menjadi tetamu Allah di Baitullah pada tahun ini. Sayu hati ketika mula-mula mengetahui perkhabaran ini. Jika Arwah ayah masih ada, mungkin saya x mendapat peluang ini.Wallahualam...Saya terpaksa membawa Ayra sekali kerana dia masih menyusu badan. Pelbagai persiapan rohani dan jasmani dilakukan sebelum berangkat.
Some tips untuk yang mengerjakan umrah membawa baby:

Stroller/Carrier/Harness
  • Semasa ibadah tawaf and saie - saya guna carrier. FYI, stroller x dibenarkan bawa masuk dalam masjid waktu saya pergi tu.
  • Stroller berguna masa jalan2, di airport and time baby tidor.
  • Waktu solat di masjid kaki Ayra n kaki saya ikat dengan harness sbb Ayra dah siap merangkak merata-rata. Memang berguna harness ni time kita solat di masjid.

Ayra with Tok Ma n CikSu in front Masjidil Haram

Nampak tak tali harness kat kaki Ayra tu? hehe...

You are safe with me on this carrier


Lotion
  • Lepas mandi make sure letak baby lotion whole body baby. Apa-apa lotion pon x pe. Sebab cuaca kat sana waktu saya pergi memang sejuk n windy. Kulit cepat kering. Kulit pipi Ayra jadi merah dan kering. Kebetulan saya x bawak lotion for baby je, cuma Dropolene cream je yg ada. Alhamdulillah berkesan jugak Dropolene cream tu kat pipi dia :)
  • Minyak zaitun pon berkesan. Saya pastikan sentiasa letak minyak zaitun kat muka dan rambut Ayra. x payah beli lotion mahal2...

Body butter, cream, olive oil - our bestfriend di sana
Susu
  • Waktu pergi saya bawa bekal EBM sebab in case x selesa nak menyusu dalam flight tu. Bila boarding EBM yg frozen tu saya bagi stewardess simpan dalam fridge. Bila kita nak dia bagi yg dah siap panaskan.
  • Saya memang bawak breast pump juga di sana. Bawak Avent Manual tu je. Memang berguna sangat. Kat bilik hotel ada fridge. So, pam2 masuk dalam fridge. Ada time x bawak Ayra gi masjid, dia dok dengan Tok Ma nye, so stok susu sentiasa ada for Ayra. Tapi x leh la nak frozen banyak2 botol sebab fridge nye kecik aje. So, flight balik saya bawak 3botol frozen EBM. Masuk flight bagi stewardess simpan n dia panaskan time kita nak.
  • X de masaalah nak menyusu di public as long as kita pon pakai tudung yang labuh. Most of the time kita bertelekong and di masjid memang separate bahagian lelaki n perempuan.

Nasib baik ada fridge kat hotel Madinah and Makah. Posing kat fridge sket :)

Dalam Flight
Kami naik flight direct to Medinah. Sebelum naik flight to Ayra dah tido. Lama jugak la dia tidor. 2,3 jam dah nak sampai baru dia bangun. To avoid telinga dia berdengung due to high pressure, make sure mulut dia sentiasa munch something to stabilise the pressure. Masa take-off and landing saya susukan dia and Ayra ni memang Minah Puting. Mulut dia sentiasa hisap puting hehehe... Alhamdulillah Ayra x nangis masa flight pergi dan flight balik.
Kalau boleh try mintak bassinett with your airlines. Ayra ni x de la besar mana tapi lenguh jugak dok riba dia flight 8 jam. Tu pun gilir-gilir dengan Tok Ma n CikSu. Masa balik Alhamdulillah kami dapat bassinet.


Nyenyak tidor
With Auntie Ohara - jumpa masa flight pergi n balik

Others
  • Waktu jalan2/shopping saya prefer pakai carrier sbb org2 Arab suka tengok baby especially baby2 org Malaysia ni and dia nak dukung. Masa mula2 sampai Madinah hari tu mmg lama la Ayra tu dibelek-belek oleh Pak Arab tu siap mintak nak bawak balik lagi. So, bila baby kita kat carrier tu selamat la sikit, depa x berani nak mintak dukung.
  • Stroller boleh bawak tapi waktu saya pergi org ramai. Mak saya cakap ramai mcm musim haji. So, kalau pakai stroller ada possibility berlanggar dengan orang ramai yang lalu lalang and kalau tempat yg ramai org sangat sampai terhimpit nanti baby kita pon rimas and nanti dia nangis pulak.
  • Ubat-ubatan make sure bawak siap2. Alhamdulillah Ayra x demam kat sana. Ada one time tu badan dia macam dedar sikit, terus saya bagi Paracetamol. Alhamdulillah the next day x demam.
  • Saya make sure hari-hari supplement Shaklee saya tak tinggal makan. Saya ambil Vita-Lea, B-Complex, Vitamin C, Performance Drink and OmegaGuard. Selain untuk ketahanan badan maklum la orang terlampau ramai di sana, mmg senang dapat penyakit, demam n selesema. Pengambilan supplement adalah untuk meningkatkan ketahanan badan dan untuk mengekalkan stamina. Saya pon hairan macam mana saya dapat kekuatan dukung Ayra sambil buat tawaf and saie sorang2. Syukur Alhamdulillah kerana Allah bagi kekuatan kepada saya. Selain doa banyak2 juga, pengambilan supplement Shaklee adalah ikhtiar saya untuk sentiasa sihat dan cergas di sana. Balik ke tanahair pon saya masih kekal sehat Alhamdulillah. Bila saya menyusu Ayra indirectly dia pon akan dapat khasiat dari supplement2 Shaklee yang saya makan, antibodi dia pon kuat....Alhamdulillah.

  • Sesiapa yg berminat boleh contact saya utk mengetahui lebih lanjut mengenai supplement yang saya ambil sepanjang mengerjakan umrah.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...