Popular Posts

Tuesday, January 10, 2012

Zat Besi penting untuk ibu yang bersalin

Sewaktu dalam pantang hari tu saya pernah mengalami pening-pening. Pening tu datang dengan tiba-tiba dan kadang-kadang rasa nak pitam. Saya bagitau mama, mama cakap biasa lah tu tak cukup tidur sebab berjaga malam jaga baby kan.... Beberapa hari kemudian pening datang balik, sampaikan saya takut nak dukung baby waktu tu takut pitam and jatuh. Bila tak tahan sangat saya bagitau Mok Teh, iaitu Mak Bidan saya yg datang mengurut saya waktu berpantang. Mok Teh bagi saya minum air akar kayu. Minum for 3 malam. Rasanya pahit dan payau nak telan.

Ok la sekejap. Lepas tu pening-pening datang lagi. Memandangkan mrNaza di KL and saya berpantang di KB, kami selalu berbalas SMS and MMS. Ada satu kali tu saya send gambar saya dgn baby. Sekali dia reply 'Yang, why u look so pale? Makan la supplement apa2..' Bila suami dah tegur macam tu mulalah saya susah hati. Saya mulakan pencariaan di Internet untuk mencari punca saya pening-pening tu. Waktu tu saya dah jumpa info pasal Shaklee but masih ragu-ragu nak cuba. Masuk 2 bulan berpantang, saya masih mengalami simptom yang sama. Nak drive kereta sorang2 pon x berani. Saya pergi berjumpa doktor and buat blood test Alhamdulillah nothing abnormal with my blood test. Doktor tu pon consult, 'Ambik la supplement apa2...'



Pic: Google

So, saya pon nekad nak try supplemen Shaklee Vita-Lea with iron (selain tu saya ambik juga B-Complex, Vita-C and Alfalfa). Alhamdulillah selepas sebulan mencuba pening-pening dah hilang, mrNaza pon puji muka saya x pucat macam dulu. Nak buat kerja rumah and menguruskan my 3 little stars pon masih bertenaga setelah seharian bekerja di siang hari. Masa mula consume, tak tengok label dia. After dah sebulan makan tu baru sibuk tengok label dekat botol Shaklee Vita-Lea tu. Each Vita-Lea tablet provides: Vitamin A(as beta carotene and as Vitamin A acetate), Vitamin C, Vitamin D, Vitamin E, Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate, Vitamin B12, Biotin, Pantothenic Acid, Calcium, Phosphorus, Iodine, Magnesium, Zinc, Selenium, Copper, Manganese, Chromium, Molybdenum, Nickel, Tin, Vanadium, Boron and Iron. Banyak tu ..ada 28 vitamin and mineral semuanya ye. Vitamin and mineral2 tersebut memang diperlukan oleh sistem badan kita.

"Vita-Lea mengandungi semua vitamin yang diperlukan olen badan termasuk zat besi yang penting untuk pembinaan darah. Perlu untuk ibu yang menyusu agar si ibu cukup darah dan tak mudah pengsan selain zat besi
perlu untuk pertumbuhan anak."

"Vita-Lea adalah produk pertama by Dr Forest C. Shaklee. High potency formula that provides 28 essential vitamins and minerals at clinically proven levels. Not more, not less, for optimal health. Plus, the patented Bioactivated Absorption System exclusive to Shaklee to ensures enhanced absorption of folic acid, a critical component of complete nutrition......"
excerpt from
Miakididdles

Sewaktu bersalin, kita banyak kehilangan darah. Justeru, pengambilan Vita-Lea yang mengandungi Zat Besi amat penting untuk menggantikan darah yang hilang terutama kepada ibu-ibu yang menyusu. Patutlah saya kerap pening sewaktu berpantang tu, 'tak cukup bitamin rupanya :)'. Kalau dulu saya tak percaya dengan pengambilan supplement. Bagi saya ambik supplement hanya bagi mereka yang dah berumur saje...hehe. Namuan setelah merasai sendiri keberkesanan Vita-Lea dan suplement-suplement yang lain keluaran Shaklee ianyabenar-benar 'membuka mata' saya tentang pengambilan makanan tambahan. Bertambah-tambah dengan usia yg makin meningkat ni, pengambilan suplement memang diperlukan untuk diri saya. insya Allah saya akan terus mengamalkannya seisi keluarga.

Note : These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Sila email saya nz.hashim@gmail.com untuk pertanyaan :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...